Tuesday, May 23, 2017

සාර්ථක මහජන සම්බන්ධතාවකට සන්නිවේදනය අවශ්‍යයද??


මහජන සම්බන්ධතාව නව ක්ෂේත්‍රයක් ලෙස පෙනුනද, එහි කාර්යයන් හා භාවිතය සම්ප්‍රධායික සමාජය තුල තිබුණ බව පැහැදිලි වේ. පෙරදිග රටවල ජන ජීවිතය තුල පැහැදිලිවම මහජන සම්බන්ධතාව හඳුනා ගත හැකිය. අතීත සමාජයේ විවිධ වූ සංධිස්ථාන විමසා බැලු විට පෙනී යන්නේ මහජන සම්බන්ධතාවේ ඓතිහාසික පසුබිම වේ. මහජනයා යනු ජනතාව වන අතර මහජන සම්බන්ධතා කාර්යේදී මහජනයා යනු ඉලක්ක ගත පිරිසක් ලෙසට හඳුනා ගත හැකිය. ඕනෑම ආයතනයක් සංවිධානයක් දෙස අවධානය යොමු කළ විට එහි බාහිර හා අභ්‍යන්තර වශයෙන් මහජන කොටස් හඳුනා ගත හැකිය. එනම්, එම සංවිධානයේ,
සේවක පිරිස
ආයෝජකයින්
බෙදාහරින්නන්
උපදේශකයින්
පාරිභෝගිකයින්
ආයෝජකයින්
යන ආදී වශයෙනි. වර්තමානය වන විට මහජන සම්බන්ධතාව සමාජය තුල ක්‍රියාත්මක වන අතර අතීතයට වඩා වැඩි වශයෙන් මිනිසුන් අතර සාකච්චාවට ලක් වේ. මජජන සම්බන්ධතාවේ සාර්ථකත්වයට හේතු වන්නේ මනා සන්නිවේදනයයි. සන්නිවේදනයෙන් තොර වූ මජජන සම්බන්ධතාවන් මිනිසුන් අතර ගොඩ නැගීම අපහසුය.
“කවරෙක්, කුමක්,කුමන මාධ්‍යයකින්, කවරෙකුට, කවර ප්‍රතිඵලයක් අපේක්ෂාවෙන් කියනු ලබයි ද එය සන්නිවේදනයයි. ”
-          හැරල්ඩ් ඩි. ලස්වෙල්-
යනුවෙන් පෙන්වා දී ඇත්තේ සන්නිවේදන ක්‍රියාදාමයේ මුලිකන්ගයන්ගේ ක්‍රියාකාරිත්වයයි. මෙකි ක්‍රියාකාරිත්වය ද මහජන සම්බන්ධතාවය සඳහා අවශ්‍ය වේ. සන්නිවේදනයේදී සන්නිවේදකයා තමාට ඉදිරිපත් කිරීමට ඇති පණිවුඩය වඩා උචිත මාධ්‍ය තෝරා ගනිමින් ග්‍රහකයට ඉදිරිපත් කිරීම කල යුතුය. අතීතයේදී අවමගුලකදී, මංගල අවස්ථාවකදී සියලු දෙනා එක්වීම, ගෙට ගෙවදිමකදී ආදියේදී බොහෝ විට මහජන සම්බන්ධතා ලක්ෂණ හඳුනා ගත හැකිය. වානිජකරණයට ලක් වී ඇති වත්මන් සමාජය තුලද නව අවශ්‍යතා සඳහා මහජන සම්බන්ධතා වැඩි වශයෙන් භාවිත කෙරේ. බොහෝ සංවිධාන හා පුද්ගලයින්ට මහජන සම්බන්ධතාව අවශ්‍යය වන්නේ,
තම පැවැත්මට
කිර්ති නාමය වර්ධනයට
ජනප්‍රියත්වයට
වෙළඳ නාමය පාරිභෝගිකයා තුල ස්ථාපිත කිරීම යන ආදී වූ කරුණු සඳහාය.

වාණිජමය හෝ වාණිජමය නොවන කුමන සංවිධානයකට වුවද සිය පැවැත්ම සඳහා මහජන සම්බන්ධතාව අවශ්‍යය වේ. මහජන සම්බන්ධතාවේ මුලික අරමුණක් සේ දැකිය හැක්කේ කිසියම් අදහසක්, ආකල්පයක් හෝ යථාර්තයක් කිසියම් පිරිසක් වෙත පිළිගැනීමක් වේ. එහිදී වඩා  වැදගත් වන්නේ එය ග්‍රහකයට වටහා ගත හා ආකර්ශනය කර ගත හැකි අයුරින් සිදු කිරීමයි. ඒ සඳහා මහජන සම්බන්ධතා කාර්යේදී අත්‍යවශ්‍යය සාධකයක් වන්නේද සන්නිවේදන ක්‍රියාදාමයයි. ගෘහයකට, ආගමික මධ්‍යස්ථානයකට, පාසලකට හෝ ආරෝග්‍යශාලාවකට වුවද ඒවායේ පැවැත්මට එයට සම්බන්ධ මහජනයා අවශ්‍යය වේ. මහජනයා හා එම ආයතනයන්හි පැවැත්ම හා සම්බන්ධ රඳා පවතින්නේ සන්නිවේදනය පදනම් කර ගෙනය.
“මහජන සම්බන්ධතාව යනු කිසියම් සංවිධානයක් සහ එයට අදාල මජනතාව අතර අනොන්‍යය අවබෝධය ස්ථාපිත කර පවත්වා ගෙන යාම සඳහා සිතා මතා සැලසුම් සහගතව, ඉවසීමෙන් යුතුව දරනු ලබන ප්‍රයත්නයකි. ”
                                    -බ්‍රිතාන්‍ය මහජන සම්බන්ධතා ආයතනය-
මහජන සම්බන්ධතා කාර්යේදී ජනතාව හා ආයතන අතර අනොන්‍ය අවබෝධය ස්ථාපිත කර ගෙන යාම වැදගත් වේ. තවද ඒ සඳහා සැලසුම් සහගතව, ඉවසීමෙන් යුතුව යොදා ගන්නා ක්‍රමවේදයේ පදනම වන්නේ සන්නිවේදනයයි. 1920 සිට 1950 දක්වා වූ කාලය තුල මහජන සම්බන්ධතාව යන විෂය ක්ෂේත්‍රයේ වර්ධනය සිදු විය. බොහෝවිට මහජන සම්බන්ධතාව උපක්‍රමශිලිව භාවිත කරමින් ආයතනයක් සතු දැක්ම,කාර්යලක්ෂය, ඉලක්ක ලගා කර ගනු ලැබේ. මහජන සම්බන්ධතාවේ අවසාන ප්‍රතිඵලය වන්නේ ලාභයයි. ඕනෑම ආයතනයක් මානවයා ගෙන් සැදුම් ලද්දක් වන අතර යහපත් මානව සම්බන්ධතා පැවැත්මට අත්‍යවශ්‍යය වේ. විවිධ වූ සංවේදීතාවන් ගෙන් යුතු වන මිනිසා අවබෝධ කර ගනිමින් ආයතනයේ යහපැවැත්ම හා ආයතනයට වැඩදායක වන පරිදි හැඩ ගැස්වීම මහජන සම්බන්ධතාවේදී සිදු වේ. නිරතුරුවම ග්‍රාහකයාගේ ස්වභාවය වටහා ගැනීම මගින් ආයතනයේ අරමුණු ඉටු කර ගැනීමට හැකි වන මහජන පිරිසක් නිර්මාණය කර ගත හැකිය. ධනාත්මක ආකල්ප ඇති කොට සෘණාත්මක ආකල්ප බැහැර කරමින් ආයතනික මුලික අරමුණු ඉටු කර ගත හැකි පරිදි ක්‍රියාකාරකම්වල යෙදීම මහජන සම්බන්ධතාවේ අපේක්ෂාවයි.
මහජන සම්බන්ධතාව මගින් සිදු කෙරෙන තවත් ප්‍රධාන කාර්යක් වන්නේ ආයතනික හෝ පුද්ගල ප්‍රතිරූපය කළමනාකරණය කිරීමයි. ප්‍රතිරූපය සකස් වීමට වැදගත් වන්නේ සංජානනය හෙවත් දැනෙන ආකාරය සකස් වීමයි. ඒ මත ප්‍රතිරූපය සකස් වේ. තොරතුරු මගින් දැනුවත් එන මහජනයා තුල මහජන මතයක් හට ගනී. එකී මහජන මතය පිලිබඳ සංජානනය වන ආකාරය අනුව පුද්ගල ප්‍රතිරූපය සකස් වේ. මනා සන්නිවේදනය සිදු කරනු ලබන සන්නිවේදකයා සාර්ථක මහජන සම්බන්ධතා නිලධාරියකු වේ. තමා අදහස් කරනු ලබන දේ හා ඉන් ඉටු කර ගැනීමට යන අරමුණු සාර්ථක කර ගැනීම සඳහා සන්නිවේදනය යොදා ගනී. සාර්ථක මහජන සම්බන්ධතාවක් උදෙසා අවශ්‍යය වන්නේ වාචික සන්නිවේදනය පමණක් නොව අවාචික සන්නිවේදනය ද ඒ උදෙසා වැදගත් වේ. මහජන සම්බන්ධතා කුසලතා අතර,
නිරවුල් වාචික සන්නිවේදනය
බාහිර හැසිරීම
ඇඳුම් පැලඳුම්
ආයතනයේ බාහිර ප්‍රතිරූපය
යන ආදී අංගයන් වැදගත් වේ. මහජන සම්බන්ධතාවය මුල්‍යය වටිනාකම ඉක්මවා යන්නකි. එය දැන්විම්කරණයට වඩා වෙනස් වේ. මානවීය තත්වයන් ආරෝපණය කරමින් මුදල් පිළිබඳව සැලකිලිමත් වීමෙන් තොරව මහජන සම්බන්ධතාව සිදු කෙරේ. මහජන සම්බන්ධතා වැඩසටහන් මගින් අපේක්ෂා කරනු ලබන්නේ මහජනයා ආකර්ෂණය කර ගැනීමයි. උපක්‍රමශීලි වීම මෙන්ම තොරතුරු සන්නිවේදනයේදී පැහැදිලි හාඅ නිරවුල් වීම වැදගත්ය. බොහෝ ආයතන තම ප්‍රතිරූපය ගොඩනගා ගැනීම සඳහා ස්වභාවික විපත් අවස්ථාවලදී මහජන සම්බන්ධතා වැඩසටහන් දියත් කරමින් මහජනයා සමග සන්නිවේදනය සිදු කරනු ලැබේ. එක් අවස්ථාවකදී, සන්නිවේදනය භාවිත කරමින් විශාල ජන සංඛ්‍යාවක් ප්‍රලෝහණය කිරීම සඳහා වන්නා වූ බහු ජන මනෝ විද්‍යාව මහජන සම්බන්ධතාව වේ. ඇරිස්ටෝටල් දැක්වූ පරිදි, “මිනිසා යනු සමාජීය ජිවියකි” යන්න නිසා අවශ්‍යතා සමග සම්බන්ධතා පවත්වා ගැනීම සඳහා අවශ්‍යය වන්නේ සන්නිවේදයනයයි. සන්නිවේදනයෙන් තොරව මහජන සම්බන්ධතාව පැවැත්මක් නොමැත. ඒ අනුව මහජන සම්බන්ධතාවේ පදනම ශක්තිමත් කරන ප්‍රධන පුරුක වන්නේ සාර සන්නිවේදනයයි.



11 comments:

ඈ බාදුරවකි....

නෙත් යදින බැල්මක  සගවාන මත්බව පහසක  වතිර ගමි තව තවත් ලංව  බාදුරාවක් බව දැන දැනම...